Rodzaje interaktywności a performatywność

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2021/23/5

Słowa kluczowe:

sztuka interaktywna, performatywność, dialog, relacyjność, negocjacja

Abstrakt

Celem artykułu jest pokazanie jednego z trendów w sztuce współczesnej wynikającego z rozwoju interaktywności, z uwzględnieniem idącej za tym performatywności. Interaktywność potraktowana jest tu metodologicznie, jako różnorodnie chrakteryzująca dzieła sztuki, przez co mówimy o strukturze interaktywnej, a performatywność traktowana jest jakościowo, jako dotycząca przebiegu doświadczenia estetycznego, np. ze względu na rozpoznanie treści zawartych w danym dziele sztuki. Te dwa wskazane procesy mają pokazać na czym polega podmiotowo-przedmiotowy charakter interakcji z dziełem sztuki, co stwarza sytuację dialogu i możliwość podjęcia wzajemnej negocjacji odbiorcy i dzieła. Dialog ten kształtowany jest specyfiką interaktywnej struktury, przygotowanej w procesie twórczym do ekspresji zamierzonych przez artystkę/artystę treści. Może mieć on osobisty wymiar, ale może również dotyczyć np. gorących spraw politycznych lub społecznych oraz może wiązać się z szeroko rozumianą kulturą, przy czym zawsze dialog ten będzie zachowywał walor poznawczy.

Biogram autora

Sidey Myoo - Uniwersytet Jagielloński

Sidey Myoo is a scientific pseudonym which comes from the net name adopted by prof. dr hab. Michał Ostrowicki in 2007, in Second Life. Sidey Myoo is a philosopher; he works at the Depart- ment of Aesthetics, Institute of Philosophy of the Jagiellonian University and the Department of Theory of Media Art of the Faculty of Intermedia at the Academy of Fine Arts in Kraków. He is interested in aesthetics treated as a theory of art, mainly in relation to contemporary art, including new media art. Since 2003, he has been analysing the philosophy of the Web and phe- nomena such as immersion, interactivity, telepresence, telemacity, hybridization, immateriality, identity and artificial intelligence. He stresses the importance of the development of technology which creates or transforms the whole human world. In 2006, he used the notion of virtual realis (later: electronic realis) which has become a basis for ontoelectronics, i.e. ontology focused on the analysis of electronic reality treated as a sphere of being. In 2007, he founded the Academia Electronica (www.academia-electronica.net) – a virtual part of the Jagiellonian University, acting on the model of university in the electronic environment in Second Life, where official academic courses and conference presentations are carried out.

Bibliografia

Ahmed Salah Uddin (2018) Interaction and Interactivity: In the Context of Digital Interactive Art. Installation, [in]: M. Kurosu, ed., Human-Computer Interaction. Interaction in Context, 20th International Conference, HCI International 2018, Las Vegas, Proceedings, Part II, Springer, pp. 241-257, DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0i16.2744

Algorithmic Justice League (2016): https://www.ajl.org/

Be Water by Hong Kongers: https://www.bewater.digital/

Bourriaud Nicolas (2002) Relational Aesthetics, transl. Simon Pleasance & Fronza Woods, Les presses du réel, Dijon.

Brown Kathryn, ed. (2014) Interactive Contemporary Art: Participation in Practice, I. B. Tauris, London.

Courchesne Luc (1990) Portrait One, ZKM – Centre for Art and Media, Karlsruhe: http://www.medienkunstnetz.de/works/portrait-one/

Glowiak Maciej, Jaskiewicz Maciej, Nowak Leszek, Raszewski Wojciech, Skorupa Jan, Skotarczak Eryk (2019) Immersify: Immersive Ambisonic Audio: https://ars.electronica.art/outofthebox/de/immersive-audio/

Klingemanna Mario: https://onkaos.com/mario-klingemann/

Leopoldseder Hannes, Schopf Christine, Stocker Gerfried (2018) CyberArts – Prix Ars Electronica 2018, Hatje Cantz, Berlin-Linz.

Leopoldseder Hannes, Schopf Christine, Stocker Gerfried (2019) CyberArts – Prix Ars Electronica 2019, Hatje Cantz, Berlin-Linz: https://ars.electronica.art/outofthebox/files/2019/08/cyberarts2019.pdf

Matsuda Masahide (2016) Sazae Bot (2010-2017) – Anonism, article downloaded from: https://www.masahidematsuda.com/sazaebot

McCarthy Lauren Lee (2019) Someone: https://lauren-mccarthy.com/

McWharter Kristin (2017) Conspiracy: Conjoining the Virtual https://kristinmcwharter.com/conspire/

Ożóg Maciej (2009) Authorial Strategies in Interactive Art, [in:] A. Porczak, ed. Interactive Media Arts, Academy of Fine Arts in Kraków, pp. 69-88.

Saint Machine: https://saintmachine.ro/portfolio/i-human/

Saltz David Z. (1997) The Art of Interaction: Interactivity, Performativity, and Computers, “The Journal of Aesthetics and Art Criticism” (Perspectives on the Arts and Technology), The American Society for Aesthetics, Denver, Vol. 55, No. 2, pp. 117-127, DOI: https://doi.org/10.2307/431258

Soler-Adillon Joan (2015) The intangible material of interactive art: agency, behavior and emergence, “Artnodes – E- Journal on Art, Science and Technology”, Universitat Oberta de Catalunya, Barcelona, no. 16, pp. 43-52, DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0i16.2744

Sztabiński Grzegorz (2018) Art, Participation and Aesthetics, “Art Inquiry. Recherches sur les arts – Participation in Art”, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź, vol. XX (XXIX), DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2018/20/3

Vicente Ana Teresa (2017) Wandering Gaze: http://anateresavicente.com/index.php/wandering-gaze/

Pobrania

Opublikowane

2021-11-25