Język sztuki w czasach zagrożenia
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/21Słowa kluczowe:
prosty język, tekst łatwy do czytania i zrozumienia, audiodeskrypcja, język polski, Muzeum Miasta ŁodziAbstrakt
Muzea powinny komunikować się ze zwiedzającymi w prosty sposób, m.in. poprzez użycie prostego języka, języka/tekstu łatwego do czytania i zrozumienia czy audiodeskrypcji, szczególnie w czasach zagrożenia (potrzebę tę pogłębiły dodatkowo pandemia COVID-19, wojna na Ukrainie i kryzys migracyjny). Artykuł pokrótce definiuje i opisuje te trzy zagadnienia, czyli prostą polszczyznę, tekst łatwy do czytania i zrozumienia oraz audiodeskrypcję, by następnie poddać szczegółowej analizie jeden z opisów wnętrz Muzeum Miasta Łodzi (Hol główny) w dwóch wersjach: w formie audiodeskrypcji i w wersji tekstu łatwego do czytania oraz dokonać studium komparatystycznego między nimi.
Bibliografia
Abramowska Barbara E., ed. (2012) Informacja dla wszystkich, Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym.
Bernabé Caro Rocío (2020) Easy audiovisual content for all: Easy-to-Read as an enabler of easy, multimodal access services [PhD thesis, Universitat Autònoma de Barcelona].
Bernabé Caro Rocío, Orero Pilar (2019) Easy to Read as multimode accessibility service, “Hermeneus”, no. 21, pp. 53–74.
Bernabé Caro Rocío, Orero Pilar (2021) Easier audio description. Exploring the potential of Easyto-Read principles in simplifying AD, [in:] S. Braun, K. Starr, eds., Innovation in Audio Description Research, London, New York: Routledge, pp. 55–75.
Jasnopis, https://www.jasnopis.pl/ (15.05.2024).
Logios, https://logios.dev/ (15.05.2024).
Muzeum Miasta Łodzi, Hol (wstęp), https://muzeum-lodz.pl/wizyta/dostepnosc/ (14.06.2024).
Muzeum Miasta Łodzi, Przewodnik w formacie tekstu łatwego do czytania, https://muzeum-lodz.pl/wizyta/dostepnosc/ (14.06.2024).
Muzeum Miasta Łodzi, Wizyta, https://muzeum-lodz.pl/wizyta/dostepnosc/ (14.06.2024).
Pawłowska Aneta, Sowińska-Heim Julia (2016) Audiodeskrypcja dzieł sztuki. Metody – problemy – przykłady, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Przybyła-Wilkin Agnieszka, Badanie naukowe – składnia polskiego tekstu łatwego do czytania dla osób z zespołem Downa, https://sites.google.com/uw.edu.pl/badanietldcz/strona-główna (3.06.2024).
Przybyła-Wilkin Agnieszka, Poradnik dla autorów łatwych tekstów, https://sites.google.com/uw.edu.pl/badanietldcz/poradnik (4.06.2024).
Taylor Christopher, Perego Elisa (2021) New approaches to accessibility and audio description in museum environments, [in:] S. Braun, K. Starr, eds., Innovation in Audio Description Research, London, New York: Routledge, pp. 33–54.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Łódzkie Towarzystwo Naukowe
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.