Język sztuki w czasach zagrożenia

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/21

Słowa kluczowe:

prosty język, tekst łatwy do czytania i zrozumienia, audiodeskrypcja, język polski, Muzeum Miasta Łodzi

Abstrakt

Muzea powinny komunikować się ze zwiedzającymi w prosty sposób, m.in. poprzez użycie prostego języka, języka/tekstu łatwego do czytania i zrozumienia czy audiodeskrypcji, szczególnie w czasach zagrożenia (potrzebę tę pogłębiły dodatkowo pandemia COVID-19, wojna na Ukrainie i kryzys migracyjny). Artykuł pokrótce definiuje i opisuje te trzy zagadnienia, czyli prostą polszczyznę, tekst łatwy do czytania i zrozumienia oraz audiodeskrypcję, by następnie poddać szczegółowej analizie jeden z opisów wnętrz Muzeum Miasta Łodzi (Hol główny) w dwóch wersjach: w formie audiodeskrypcji i w wersji tekstu łatwego do czytania oraz dokonać studium komparatystycznego między nimi.

Biogram autora

Anna Wendorff - University of Lodz

PhD, Assistant Professor at the Department of Spanish Language Literature of the Department of Spanish Philology at the University of Lodz; her research interests are focused on avant-garde literature and art accessibility. Author of four monographs: Vanguardias poéticas en el arte digital en Latinoamérica (Poetic Avant-Gardes in the Digital Art of Latin America), Gobierno Bolivariano de Aragua Publishing House, Aragua (Venezuela), 2010; Estructuras narratológicas en la literatura digital de Jaime Alejandro Rodríguez (Narratological Structures in Digital Literature by Jaime Alejandro Rodríguez), Aracne editrice, Roma, 2015; Acercamientos a las poéticas de Oliverio Girondo: Estudio específico sobre un poeta de la vanguardia argentina (Approaches to the Poetry by Oliverio Girondo. A Detailed Study of a Poet of the Argentine Vanguard), Lodz University Press, Lodz, 2023 and Accessible Art for the Blind and Visually Impaired in London Museums, Lodz University Press, Lodz, 2023.

Bibliografia

Abramowska Barbara E., ed. (2012) Informacja dla wszystkich, Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym.

Bernabé Caro Rocío (2020) Easy audiovisual content for all: Easy-to-Read as an enabler of easy, multimodal access services [PhD thesis, Universitat Autònoma de Barcelona].

Bernabé Caro Rocío, Orero Pilar (2019) Easy to Read as multimode accessibility service, “Hermeneus”, no. 21, pp. 53–74.

Bernabé Caro Rocío, Orero Pilar (2021) Easier audio description. Exploring the potential of Easyto-Read principles in simplifying AD, [in:] S. Braun, K. Starr, eds., Innovation in Audio Description Research, London, New York: Routledge, pp. 55–75.

Jasnopis, https://www.jasnopis.pl/ (15.05.2024).

Logios, https://logios.dev/ (15.05.2024).

Muzeum Miasta Łodzi, Hol (wstęp), https://muzeum-lodz.pl/wizyta/dostepnosc/ (14.06.2024).

Muzeum Miasta Łodzi, Przewodnik w formacie tekstu łatwego do czytania, https://muzeum-lodz.pl/wizyta/dostepnosc/ (14.06.2024).

Muzeum Miasta Łodzi, Wizyta, https://muzeum-lodz.pl/wizyta/dostepnosc/ (14.06.2024).

Pawłowska Aneta, Sowińska-Heim Julia (2016) Audiodeskrypcja dzieł sztuki. Metody – problemy – przykłady, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Przybyła-Wilkin Agnieszka, Badanie naukowe – składnia polskiego tekstu łatwego do czytania dla osób z zespołem Downa, https://sites.google.com/uw.edu.pl/badanietldcz/strona-główna (3.06.2024).

Przybyła-Wilkin Agnieszka, Poradnik dla autorów łatwych tekstów, https://sites.google.com/uw.edu.pl/badanietldcz/poradnik (4.06.2024).

Taylor Christopher, Perego Elisa (2021) New approaches to accessibility and audio description in museum environments, [in:] S. Braun, K. Starr, eds., Innovation in Audio Description Research, London, New York: Routledge, pp. 33–54.

Opublikowane

2024-12-30