Interactive Art in the Culture of Participation

Sztuka interaktywna w kulturze partycypacji

Autor

  • Sidey Myoo Zakład Estetyki, Instytut Filozofii, Uniwersytet Jagielloński

Słowa kluczowe:

sztuka interaktywna, partycypacja, media elektroniczne, cyberkultura

Abstrakt

Celem artykułu jest zaprezentowanie partycypacji na dwóch płaszczyznach: kulturowej, co zostało omówiono w zarysie, będąc tłem dla zasadniczej analizy, tj. partycypacji w sztuce interaktywnej, powstającej na gruncie Sztuki Nowych Mediów. Ta pierwsza płaszczyzna wynika ze wzrostu znaczenia interaktywnych technologii, w tym głównie Sieci i zwiększającego się zapośredniczania użytkowników do Sieci. Ograniczono się tutaj do pokazania znaczenia partycypacji w czasach mediów elektronicznych, jako ogólnego, istotnego współcześnie mechanizmu kulturowego. Druga płaszczyzna analizy dotyczy odbioru sztuki interaktywnej. W artykule pokazano, że interaktywność sztuki niesie ze sobą znaczącą odmienność takiej sztuki w stosunku do sztuki proscenicznej, powodując intersujące zjawisko, wynikające z ingerencji odbiorcy w dzieło sztuki oraz po części integrację z dziełem. Dla zobrazowania interaktywnej partycypacji i sztuki, odwołam się do kilku współczesnych przykładów dzieł artystycznych, takich jak np. interaktywna instalacja wykorzystująca grafikę 3d lub prace Post-Internet Art.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-08