CALL FOR PAPERS 2022 - NABÓR ZAKOŃCZONY

2021-11-09

Zgłoszenia: zrl@uni.lodz.pl

 

1/2022: Uchodźstwo, emigracja i twórczość Abdulrazaka Gurnaha

Kwestia obecności uchodźców i emigrantów coraz wyraźniej staje się centralnym problemem świata zachodniego i wysokorozwiniętych społeczeństw i testuje granice człowieczeństwa i kultury. Literatura żywo reaguje na te zjawiska, a przyznanie literackiej nagrody Nobla Abdulrazakowi Gurnahowi i nagrody Gouncourtów Mohamedowi Mbougarowi Sarr dowodzi, iż zaangażowana literatura postkolonialna jest istotnym laboratorium kulturowym. Proces „dekolonizacji umysłów” (Ngũgĩ wa Thiong'o) wciąż trwa i przybiera coraz to nowe formy. Pytamy więc o to, w jaki sposób literatura reaguje na problem emigracji i uchodźstwa.

Interesują nas kwestie formy i gatunków literatury o uchodźstwie i emigracji; literatura uchodźcza a literatura o uchodźctwie; rola literatury niefikcjonalnej w obrazowaniu zjawiska; pytamy o poetykę, tryby narracyjne, figury mityczne towarzyszące literackiemu opisowi i diagnozowaniu zjawiska; kwestie emancypacji, feminizmu, płci, krytyki ekologicznej pojawiające się w literaturze postkolonialnej; rolę gatunku sagi rodzinnej w literaturze dotyczącej tego tematu; rolę powieści historycznej, problem relacji imperium, imperializmu i narodu z ruchami społecznymi.

Czekamy również na teksty podejmujące temat twórczości Abdulrazaka Gurnaha.

Jesteśmy otwarci na teksty dotyczące wspomnianych zjawisk w kinie, teatrze i nowych mediach.

Redaktorki tomu:

prof. Donna Landry (FRAS, Rutherford College, University of Kent)

dr hab., prof. UŁ Natalia Lemann (Uniwersytet Łódzki)

Języki numeru: polski i angielski

Zgłoszenia do: 28 lutego 2022 roku.

 ____________________________________________________

2/2022: Kulturotwórczy potencjał dyskursu o rodzinie

Dyskurs familiologiczny ewoluuje wraz z przemianami społeczno-politycznymi, a zmiany te zawsze znajdują oddźwięk w różnego rodzaju narracjach: literaturze, teatrze, sztukach plastycznych czy audiowizualnych. Nowe sposoby definiowania rodziny i określania ról pełnionych w rodzinie przez poszczególne osoby i płci generują nowe sposoby mówienia o rodzinie w szeroko pojętej kulturze (krytyka tradycyjnego modelu rodziny, demitologizacja figury Matki Polki, figura nowego ojca, rodziny alternatywne, rodziny nieheteronormatywne itd.).

Jednocześnie w literaturze przeżywamy renesans gatunku sagi, sentymentalny powrót do Wielkich Narracji, który może wynikać z potrzeby stabilizacji w (po)nowoczesnym świecie, a może być przyczynkiem do prze-pisania opowieści o rodzinie i dziejach narodów na nowo. Jak rodzinę przedstawia kultura popularna? Czy możemy mówić o nowych zjawiskach literackich/kulturowych z tym związanych? Również w literaturze non-fiction tematyka rodzinna (i związane z nią poszukiwanie własnych korzeni i tożsamości) okazuje się niezwykle aktualna. 

Czekamy na oryginalne artykuły teoretyczne dotyczące przemian gatunków literackich i ich związków ze współczesnym dyskursem familiologicznym, na interpretacje najnowszych tekstów kultury z wykorzystaniem metodologii stosowanych w badaniach nad rodziną i płcią kulturową oraz na
re-interpretacje tekstów dawnych. Interesują nas ponadto eseje dotyczące obrazu rodziny w kulturze oraz recenzje publikacji naukowych (wydanych w 2020 roku i później) związanych z tematem przewodnim numeru, a także Materiały do Słownika rodzajów i gatunków literackich.

Redaktorki tomu:

prof. Ewa Kraskowska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)

dr Anna Zatora (Uniwersytet Łódzki)

Zgłoszenia do: 30 kwietnia 2022 roku.

 ________________________________________________________

3/2022: zeszyt wolny – bez tematu głównego

Jak co roku, co najmniej jeden zeszyt „Zagadnień Rodzajów Literackich” pozostawiamy zeszytem „wolnym”. Stwarzamy tym samym możliwość publikowania tekstów oryginalnych, wpisujących się w profil czasopisma, które nie mieszczą się jednak w aktualnych trendach badawczych.

Czekamy na niepublikowane wcześniej artykuły naukowe, eseje, recenzje publikacji naukowych (wydanych w latach 2020–2022) i inne teksty związane z dyscyplinami: literaturoznawstwo, nauki o kulturze i religii, nauki o sztuce. Zeszyt „wolny” powinien być przestrzenią prezentacji wyników aktualnie prowadzonych badań, które wpłyną na rozwój myśli naukowej w dziedzinie humanistyki.

Redaktor tomu:

prof. Jarosław Płuciennik (Uniwersytet Łódzki)

Zgłoszenia do: 30 czerwca 2022 roku.

 ___________________________________________________

4/2022: Transmedialne narracje drugoosobowe

Od czasu głośnej „Przemiany” Butora teoria narracji usiłuje, ze zmienną intensywnością,
skonceptualizować zjawisko narracji drugoosobowej. Uznawana jest ona zazwyczaj za formę
eksperymentalną, nienaturalną, efemeryczną; nie doczekała się dotąd stałego miejsca w
typologiach narratologicznych na prawach równych narracji w pierwszej i trzeciej osobie.
Zwiększone zainteresowanie teoretyków narracji tym trybem opowiadania przypadło na
dekady przełomu XX i XXI. Zmalało ono jednak, zanim tematyka relacji „ty” i „ja”
doprowadziła do tzw. „zwrotu do Ty” (The You Turn), jaki ma miejsce od kilkunastu lat w
filozofii (umysłu, języka, w etyce i epistemologii), naukach społecznych i psychologii czy
neuronauce. Jednakże w literaturze różnych kręgów językowych wyraźnie można
zaobserwować wzrost popularności narracji drugoosobowej, zarówno w tekstach
fikcjonalnych, jak i niefikcjonalnych. Nowym kontekstem kulturowym dla szerszego
zastosowania różnych odmian narracji w drugiej osobie okazała się rewolucja cyfrowa i
środowisko nowych technologii i nowych mediów. Gry wideo, hiperteksty, formy literatury
cyfrowej, technologie interaktywne i wspólnotowe praktyki pisarskie oraz platformy
społecznościowe często aktywizują właśnie ten typ narracji.
Chcielibyśmy zaprosić do namysłu nad różnymi odmianami narracji drugoosobowej w jej
historycznych i współczesnych realizacjach. Oczekujemy na oryginalne prace dotyczące
literatury tradycyjnej i cyfrowej, narracji nowomedialnych, form fikcjonalnych i
niefikcjonalnych. Zapraszamy do namysłu nad specyfiką odbioru tej odmiany narracyjnej w
różnych mediach, rozmaitymi sposobami profilowania relacji między „ja” i „ty” oraz nad jej
etycznymi implikacjami. Interesują nas ponadto analizy konkretnych tekstów i form kultury,
w których narracja w drugiej osobie jest obecna.

Redaktorki tomu: 

dr hab., prof. IBL Magdalena Rembowska-Płuciennik (Polska Akademia Nauk)

dr Joanna Jeziorska-Haładyj (Uniwersytet Warszawski)

Zgłoszenia do: 31 lipca 2022 roku.