Między praktyką a teorią. Uwagi o edukacji artystycznej i z zakresu historii sztuki w polsce i na Ukrainie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2021/23/10

Słowa kluczowe:

teoria sztuki, edukacja artystyczna, metodologia nauczania, historia sztuki, Łódź, Kijów

Abstrakt

Przemiany zachodzące w obszarze praktyki artystycznej dokonują się równolegle z przekształceniami w obszarze społecznym. Plastyczna i architektoniczna aktywność współistnieje z refleksją teoretyczną z zakresu sztuki. Zmiany tego rodzaju przekładają się również na założenia jakimi kierują się badania z obszarów historii sztuki. Współczesna sztuka charakteryzuje się dynamicznymi przemianami i przewartościowaniami, w których przeplata się praktyka i teoria. Charakter tych zjawisk jest wyzwaniem również na poziomie edukacji akademickiej podejmującej tematykę sztuki, architektury czy historii sztuki. Specyfika analizowanych zjawisk wpływa na konieczność łączenia w tym procesie wiedzy teoretycznej z szeroko pojmowaną praktyką. Estetyczne założenia sztuki współczesnej są szeroko wykorzystywane w procesie edukacji artystycznej. Przykładem tego mogą być działania podejmowane w ramach Kijowskiego Narodowego Uniwersytetu Budownictwa i Architektury (KNUCA, Kyiv Civil Engineering Institute). Kolejni wykładowcy tej uczelni konsekwentnie w procesie edukacyjnym łączyli założenia teoretyczne z praktyką twórczą. Założenia te znalazły zastosowanie w projektowaniu architektonicznym, wykorzystującym elementy plastyczne. Związki teorii i praktyki są immanentnie wpisane również w dzieje historii sztuki na Uniwersytecie Łódzkim. Duży wpływ na to miała specyfika łódzkiego ośrodka, w którym bardzo wcześnie, już przed II wojną światową, pojawiło się zainteresowanie sztuka nowoczesną, na poziomie teorii, praktyki i muzealnictwa. Taka postawa była też bliska aktywności akademickiej prof. G. Sztabińskiego, który pogłębione refleksje estetyczno-teoretyczne w udany sposób łączy z doświadczeniami artysty praktyka.

Bibliografia

Kashchenko Oleksandr, Sleptsov Oleh, Kumeiko Marharyta (2015) History of the Faculty of Architecture of Kyiv National University of Construction and Architecture. “Architectural Bulletin of KNUCA” Issue 6, pp. 95-110. (original language: Кащенко Олександр, Слєпцов Олег, Кумейко Маргарита (2015) Історія архітектурного факультету Київського національного університету будівництва та архітектури. “Архітектурний вісник КНУБА” Вип. 6, сc. 95-110).

Kashchenko Oleksandr (2019) Conceptual principles of architectural and artistic education. “Architectural Bulletin of KNUCA” Issues 17-18, pp. 18-26. (original language: Кащенко Олександр (2019) Концептуальні засади архітектурно-мистецької освіти “Архітектурний вісник КНУБА” Вип. 17-18, сс. 18-26.)

Shilo Aleksandr (2008) Vladimir Kravets. Sketch for a portrait against the background of the exhibition. “Traditions and innovations in all architectural and artistic education” Issue 4-5-6, pp.110-114. (original language: ШилоАлександр (2008) ВладимирКравец. Эскиз к портрету на фоне выставки. “Традиції і новації у вищій архітектурно-художній освіті” Вип. 4-5-6, cc. 110-114.)

Shilo A. V., Aksenov K.A., Litovko S.I., Pyanida Yu.B. (2021) The method of constructive drawing in modern architectural education “Actual research in the modern world” Issue 2 (70), part 1, pp. 39-43. (original language: Шило А.В., Аксенов К.А., Литовко С.И., Пянида Ю.Б. (2021) Метод конструктивного рисования в современном архитектурном образовании“Актуальные научные исследования в современном мире” Вып. 2 (70), ч. 1, сс. 39-43.)

Shylo Oleksandr, Ivashko Oleksandr (2016) Monumental art and street art in the modern urban space. “Scientific Bulletin of Construction” No. 2 (84), pp. 74-78. (original language: Шило Олександр, Івашко Олександр (2016) Монументальне мистецтво і стріт-арт в сучасному міському просторі. “Науковий вісник будівництва” No 2 (84), сс. 74-78.)

Sztabiński Grzegorz (2019) Why Do We Need the Term “Art”? “Art Inquiry. References sur les arts”, vol. XXI (XXX), pp. 19-35.

Sztabińska Paulina (2014) Contemporary artist and the notion of center and periphery. “Art Inquiry. Recherches sur les arts” vol. XVI, pp. 45-56.

Sztabińska Paulina (2016) Performance art, performativity and the issue of neomodernism. “Art. Inquiry. Recherches sur les arts” vol. XVIII (XXVII), pp. 161-176.

Sztabińska Paulina (2017) Digital performance and avant-garde artistic distinctions. “Art Inquiry. Recherches sur les arts” vol. XIX (XXVIII), pp. 257-272.

Sztabińska-Kałowska Paulina (2018) Performance and Participatory Art. “Art Inquiry. Recherches sur lest arts” vol. XX (XXIX), pp. 185-201.

Sztabińska-Kałowska Paulina (2019) How Does a Performance Affect the Understanding of ‘Art’? “Art Inquiry. Recherches sur les arts” vol. XXI (XXX), pp. 111-128.

Pobrania

Opublikowane

2021-11-25