POLITYKA OPEN ACCESS

Czasopismo wydawane jest w formacie Open Access.

Od 2025 roku artykuły publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).

W latach 2019–2024 artykuły publikowane były na licencjach Creative Commons:
Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych (CC BY-NC-ND)
lub Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) 

PRAWA AUTORSKIE: Autorzy zachowują pełne prawa autorskie do swoich artykułów. Przesyłając tekst do publikacji, udzielają wydawcy niewyłącznej, wolnej od opłat licencyjnych zgody na publikację i rozpowszechnianie zaakceptowanej wersji artykułu. Autorzy mogą deponować ostateczną wersję artykułu przygotowaną przez wydawcę w repozytoriach zgodnie z warunkami licencji CC BY 4.0.

NUMERY ARCHIWALNE: Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego

PUNKTACJA MNiSW: 40 punktów

________________________________________________________________________________________________________________________________________

DOFINANSOWANIE ZE ŚRODKÓW BUDŻETU PAŃSTWA

Czasopismo dofinansowane ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój czasopism naukowych" na podstawie umowy nr RCN/SN/0105/2021/1 z dnia 17 grudnia 2022 r. Okres realizacji projektu: 31 października 2022 r. - 30 października 2024 r. Wartość dofinansowania: 78 824,00 zł.
Celem programu  jest wspieranie wydawania wysokiej jakości czasopism kulturalnych oraz promowanie polskiej kultury i dziedzictwa.

 

 

DOFINANSOWANIE ZE ŚRODKÓW BUDŻETU PAŃSTWA

Czasopismo dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Czasopisma" na podstawie umowy nr 10261/24/FPK/I z dnia 2 października 2024 r. Okres realizacji projektu: 01 stycznia 2024 r. - 31 grudnia 2026 r. Wartość dofinansowania: 78 120,00 zł.
Celem programu jest wspieranie wydawania wysokiej jakości czasopism kulturalnych oraz promowanie polskiej kultury i dziedzictwa.

 

 

Ogłoszenia

Aktualny numer

Tom 68 Nr 2 (2025): Disneyizacja — Kultura — Produkcja kulturalna (Early View)
					Pokaż  Tom 68 Nr 2 (2025): Disneyizacja — Kultura — Produkcja kulturalna (Early View)

REDAKCJA TEMATYCZNA: Jarosław Płuciennik, Szymon Szul
REDAKCJA DZIAŁU STAŁEGO: Anna Zatora

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.
Wydano ze wsparciem Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego.

mceclip2-b16e75b6218a87bb48a625e951d79cdd.png    mceclip1-2318acefb8cfd8161dc30c084ee0b695.jpg

Opublikowane: 2025-10-18

Temat Numeru — Rozprawy

  • Disneyfikacja literatury young adult: powieściowe retellingi baśni z perspektywy postfeministycznej

    Weronika Kostecka
    DOI: https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.2/2
  • The First Wave. Some Aspects of “Disneyfication” in the 1930s

    Paweł Sitkiewicz
    DOI: https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.2/3
  • Mikroutopia w praktyce: sztuka indygeniczna i strategie wydawnicze Tara Books w Indiach

    Magdalena Sikorska
    DOI: https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.2/4
  • From Disneyization to Netflixification: Algorithms and the Production of Taste

    Miłosz Wojtyna
    DOI: https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.2/18

Temat Numeru — Eseje

  • Postaci disneyowskie we włoskich komiksach dla dorosłych a disneyizacja — przypadki Zerocalcare i Dr. Piry

    Aneta Wielgosz
    DOI: https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.2/5
  • Gra, zabawa, przyjemność. Dlaczego "Playbook" Tomasza Bąka jest "entertaining"?

    Szymon Trusewicz
    DOI: https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.2/6
  • "#NieMojaAriel". Tokenizm, reprezentacja i „rasa” we współczesnej amerykańskiej popkulturze

    Antoni Górny
    DOI: https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.2/14

Dział Stały — Rozprawy

  • Tylko tchórze i kobiety pragną pokoju. Wokół satyry Adolfa Nowaczyńskiego "Wojna wojnie"

    Bartłomiej Bielas
    DOI: https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.2/7
  • „Taka jak na obrazie”. O Sydonii von Borck w powieściach Elżbiety Cherezińskiej i Teresy Bojarskiej

    Julia Dynkowska
    DOI: https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.2/8
  • Behind the Façade: Collapse of the Rural Community Myth in "Broadchurch"

    Beata Kiersnowska
    DOI: https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.2/9

Dział Stały — Eseje

  • Wikowie. Neowiktoriańskie spojrzenie na Epokę Diamentu Neala Stephensona

    Konrad Zielonka
    DOI: https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.2/12
  • Alkoholowy "homo necros". Lektura "Nocnych zwierząt" Patrycji Pustkowiak

    Aleksandra Szymańska-Dańczyszyn
    DOI: https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.2/10
  • O nieobecności figury matki i jej ekwiwalentach w twórczości poetyckiej Małgorzaty Lebdy

    Kinga Borto
    DOI: https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.2/11

Dział Stały — Recenzje

Dział Stały — Materiały do "Słownika rodzajów literackich"

  • Dark academia

    Mikołaj Głos, Kinga Matuszko
    DOI: https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.2/13
Wyświetl wszystkie wydania